Click Here

Wednesday, December 8, 2010

TERKILAN!!!


2-3 hari ni sering mendapat mesej-mesej (SMS) yang berunsur dakwah. Ini sebenarnya mesej ‘forward’ dari rakan2. Baguslah ada yang sudi menghantar SMS sebegini. Mesej yang baik untuk peringatan diri.
Tapi agak sedikit terkilan apabila membaca isi kandungan pada mesej tersebut. Ya! Pada awal intronya begitu bagus dan baik sekali penyampaiannya. Tiap tutur yang tertulis mampu meruntunkan kejahilan yang menempel.

Namun alangkah sedih….mesej yang baik dan bagus itu dicemari penutup “ending” bicara yang agak keras bunyinya.
Bagi aku tidak salah sekiranya kita ingin berdakwah melalui abjad-abjad moden ini. Namun apa salahnya jika langkah dakwah itu lebih berhemah, lebih telus agar pendekatannya dapat diterima ramai.
Bayangkan tatkala asyik dan leka serta penuh khusuk membaca text pendek itu…dengan penuh rasa kerohanian…tiba-tiba terselit diakhirnya…ayat-ayat yang keras bagi aku. Istilah “bernazar’’, “celaka ke atas diri’’ , ‘’ditimpa musibah’’ dan sebagainya sekiranya tidak meng’forward’kan text tersebut kepada sekian..dengan bilangan sekian…

Mungkin mereka yang pertama kali menerima SMS sebegini agak terkedu apabila membacanya. Bagi ini text2 sebegini sudah lali dan biasa malah sekian lama tidak dihantar kepadaku. Cuma kebelakangan ini sahaja makin rancak sms2 itu menari ni hensetku.

Bayangkan sekiranya ketika itu penerima dalam kedhaifan…nak masukkan 2pup pon agak sukar kerana lebih mementingkan apa yang lebih perlu berbanding topup, tapi SMS yang mampu mengancam kekacauan jiwa tiba-tiba muncul. Apakah perlu diteruskan sebagaimana permintaan TEXT tersebut.
Sudah-sudahlah sms sebegini cuba mencemari nilai-nilai baikyang terselit. Apa salahnya kita hanya meminta si penerima mesej tersebut agar menghantar mesej tersebut kepada rakan-rakan supaya memperolehi manfaat. Namun sekiranya si penerima tidak mampu berbuat demikian maka gugurlah tanggungjawabnya.

PssTt: Mungkin anda faham apakah ‘SMS’ yang saya maksudkan. Setiap kali saya menerima mesej sebegitu saya akan mengedit ayat yang berbaur amaran agar mesej tersebut masih memberi manfaat bersama. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

More Here! Just Click