Click Here

Friday, December 10, 2010

Ikan dan Laut Masin!


Gambar Hiasan
(Credit Pictures to: ninelights.multiply.com )

Luasnya laut terhampar indah.  Permukaan jernih tampak biru. Sekali pandang seperti pantulan cahaya warna si langit. Itulah keindahan laut. Rasanya si airnya pula tetap seperti kali pertama kita merasainya. Masin!
Ya ! Si Laut yang indah itu rasanya masin. Tak mampu untuk diteguk seperti tegukkan air si perigi atau air sungai. Itulah istimewanya si air laut.

Tapi aneh, laut yang pasang surut itu mempunyai rahsia dalam perutnya. Mungkin agak kasar penyataan ini. jelasnya, apa yang cuba aku maksudkan adalah si ikan.


Gambar  Hiasan: 
(credit picture to fancy-fish-world ) 

Ya! Ikan…
Ikan tumpuan utama si penakluk laut. Harganya mampu melambung setinggi-tingginya bila sampai ke darat. Hasilnya lumayan buat mereka.

Tapi kadang-kadang apakah kita terfikir…kenapa dan mengapa rasa si ikan itu tawar. Tawarnya tidak sepadan dengan tempat ia membesar. Padahal laut itu tempatnya bermain dan bercanda malah turut membesar. Malangnya palitan rasa masin tidak sedikit pun terpalit dibadannya.


Itulah rasmi si ikan. Tidak terpengaruh dengan apa yang berlaku disekeliling, asalkan ianya masih ada jiwa. Ia tidak pernah membiarkan rasa masin menguasainya walhal ia menumpang di dalamnya. Jiwanya yang hidup mendorongnya untuk melakukan halnya sendiri.
Namun apabila jiwanya mati, ia tidak mampu berbuat apa lagi. Tidak perlu setangki garam, cukup sekadar secubit, rasanya sudah memadai.



Gambar Hiasan

Begitulah kita,jangan biarkan jiwa kita mati. Biarkan ianya hidup agar kita terus memacu jalan yang benar. 









(Credit Picture to: fancy-fish-world )



Oleh itu...Jangan biarkan keadaan menguasai dan mengawal kita. Tapi biarkan kita mengawal keadaan. Kerna kita yang paling tahu apa yang benar…apa yang batil.





PsstT: Indahnya Ciptaan Ilahi...!

kalau nak tengok ikan yang cute-mute atau pemandangan laut yang cantik Klik jer kat link2 credit tu...semuanya cantik!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

More Here! Just Click